Division 5 Västerbotten Södra Grupp 2, herrar 2022
Umeå FC Akademi 2 - Rödåbygdens IK (5 - 1)
Match i Division 5 Västerbotten Södra Grupp 2, herrar 2022
Matchstart: 2022-05-09 kl 20:30
Arena: Nolia 1
Publik: 55
Måndag kväll var det dags för en spännande fotbollsmatch mellan Umeå FC Akademi 2 och Rödåbygdens IK på Nolia 1 i Division 5 Västerbotten Södra Grupp 2 för herrar. Inför en publik på 55 personer, där domaren Sanjay Jakobsson höll i trådarna och assisterades av Billings-Hope Mukumu Mujem och Jesper Arvidsson, gjorde de båda lagen upp om segern.
Redan efter sex minuters spel fick Rödåbygdens IK en tidig ledning när William Wretell gjorde mål och satt hemmafansen i chock. Men Umeå FC skulle inte låta sig besegras på sin hemmaplan, och de tryckte tillbaka bara två minuter senare när Shallom Kidane satte kvitteringen.
Efter tio minuter hade Umeå FC tagit ledningen med 2-1 när Shallom Kidane satte sitt andra mål för kvällen. Och det skulle bli ännu värre för Rödåbygdens IK när Shallom Kidane gjorde sitt hattrick efter 33 minuter in i matchen, och satte 3-1 till hemmalaget.
Efter halvtid hade spelarna laddat om batterierna, och Umeå FC fortsatte att pressa på för ännu fler mål. Alvin Björk högg till efter 58 minuters spel och satte in Umeå FC:s fjärde mål för kvällen, för att förstöra bortalagets hopp om en vändning.
Med Rödåbygdens förhoppningar krossade, samlade de sig för att försöka minimera skadorna och försvarade så gott de kunde. Men det skulle inte hjälpa dem, eftersom Umeå FC slog till igen i den 84:e minuten genom Alvin Björk som satte matchens sista mål och satte slutresultatet 5-1.
Umeå FC Akademi 2 visade sin överlägsenhet på hemmaplan och säkrade därför tre viktiga poäng som kan hjälpa dem i slutstriden om seriesegern. För Rödåbygdens IK blev det en tuff förlust på bortaplan, men de hade en del positiva insatser att ta med sig från matchen, trots det ödesdigra slutresultatet.
MV = Målvakt, B = Back, MF = Mittfältare, A = Anfallare, C = Lagkapten, Ut = Utbytt, In = Inbytt, GK = Gult kort, RK = Rött kort.